مقدمه:
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.
از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
فهرست:
۱ ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ……………………………………..۱
۱ – ۱ ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :………………………۲
۱-۱ - ۱ ) استاتور : ………………………………………۲
۱-۱ - ۲ ) رتور : ………………………………………………………….۳
۱-۱ -۳ ) حلقه های لغزان : ………………………………………۴
۱ - ۱ -۴ ) جاروبک ها : ……………………………………………….۴
۱ - ۱- ۵ ) یاتاقان و بدنه : …………………………………….۴
۱ – ۲ ) عملکرد موترهای القایی سه فاز : …………………………….۵
۱ – ۲ – ۱ ) موتور ساکن ……………………………………………….۵
۱ – ۲ -۲ ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : …………….۹
۱ – ۲ – ۳ ) موتور گردان : …………………………………………………۱۴
۱ – ۲ – ۴ ) موتور در شرایط ماندگار : …………………………..۲۲
۱ – ۳ ) موتور فقس سنجابی : ……………………………………..۲۵
۲ ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ……………………۲۸
۲ – ۱ ) روش راه اندای مستقیم : ……………………………………۳۰
۲ – ۲ ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : …………………….۳۱
۲ – ۲ – ۱ ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : …………………………..۳۱
۲ – ۲ – ۲ ) Liquide starter : …………………………..37
فهرست:
۲ – ۲ – ۳ ) درایور راه اندای کرامی : ………………………….۳۸
۲ – ۲ – ۴ ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
به جریان و مقاومت رتور : ……………………………۴۰
الف – کلاس A : ………………………………………………..40
ب – کلاس D : …………………………………………………….41
ج – کلاسهای C , B : ………………………………………..41
د – رتورهایی با میله های عمیق : …………………………۴۱
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : …………………….۴۲
۲-۳) انتخاب ولتاژ موتور :………………………………..۴۳
۲-۳-۱) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :……….۴۳
۲-۴ ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : …………….۴۶
۲-۵) روش کلاج گریز از مرکز :………………………………..۴۹
۲-۶) پیک جریان حین راه اندازی :……………………………..۵۰
۲-۷) دینامیک راه اندازی :………………………………….۵۱
موتور با بار خالص : ………………………………۵۳
گرم شدن رتور : ………………………………………………….۵۳
۲-۸) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :…………………….۵۴
۲-۸-۱) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : ……………..۵۵
فهرست:
۲-۸-۲) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :………………۵۶
۳) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :…………………..۵۷
مقدمه:………………………………………………………………۵۸
۳-۲ ( مدهای کنترل:……………………………………………………..۶۲
۳-۲-۱( کنترل راه اندازی:………………………………………۶۳
۳-۲-۲( کنترل شتاب راه اندازی:…………………………۶۳
۳-۳) مشخصات راه اندازهای تریستوری:……………………….۶۷
۳ -۴( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:………………۶۸
۳- ۵) مدار قدرت:…………………………………………….۶۸
۳-۵-۱( معرفی تریستور:………………………………………….۶۹
۳-۵-۱-۱) مدل دو ترانزیستوری تریستور:…………………….۷۰
۳-۵-۱-۲) روش های روشن شدن تریستور:……………………..۷۱
۳-۶) مدار فرمان:…………………………………………………۷۲
۳-۶-۱) مدار آتش کننده:……………………………..۷۴
۳-۶-۲ ) مدار تقویت کننده: ………………………….۷۵
۳-۶-۳) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
انتقال زاویه آتش:…………………………..۷۶
۳-۶-۴ ) مدار خطای جریان:………………………۷۷
فهرست:
۳-۷) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور
آسنکرون (القایی):………………………………۷۷
۳-۷-۱) کنترل:…………………………………….۷۹
۳-۷-۲) نوسانساز موج دندانه اره ای:………………۸۴
۳-۷-۳ ) کنترل زاویه آتش :………………………..۸۶
۳-۷-۴ ) مقایسه کننده:……………………………………۸۸
۳-۷-۵) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان:………….۸۹
۳-۷-۶) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:………………………..۹۰
۳-۷-۷) رلة اضافه جریان (Over Current) :………………92
۳-۸) نظام هماهنگ و :……………………………….۹۳
۳-۸-۱) لزوم استفاده از نظام ثابت:…………………۹۵
۳-۸-۲) توضیح دربارة PWM :……………………….97
۳-۸-۳) مدارات اینورتر:………………………………..۱۰۰
۳-۸-۴) رکتیفایرها:…………………………………….۱۰۲
۳-۹ ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : …………………….۱۱۱
۳-۱۰) نتیجه : …………………………………………………….۱۱۳
دانلود
:: موضوعات مرتبط:
مقالات ,
,
:: برچسبها:
راه اندازهای موتورهای الکتریکی ,
موتورهای الکتریکی ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0