چکیده
این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی ، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از : جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند .
این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (۱۵۳۳۶ نفر) می باشند . حجم نمونه ۳۷۵ نفر شد که ۱۹۰ نفر دانش آموز پسر و ۱۸۵ نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد . شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی ، انسانی ، تجربی ، ریاضی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از t-test و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است .
نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران ) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت . یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد . و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت . ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت . یعنی هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین بالاتر باشد ، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها ، قوی تر می شود . بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت . بدین معنا که : دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ……………………………………………………………….. ۱
فصل اول : طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه …………………………………………………………… ۳
۲-۱ موضوع تحقیق ………………………………………………. ۳
۳-۱ بیان مساله…………………………………………………… ۴
۴-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………. ۴
۵-۱ اهداف تحقیق …………………………………………………. ۵
۶-۱ محدود زمانی و مکانی تحقیق………………………………. ۵
۷-۱پیشینه تحقیق…………………………………………………. ۵
۱-۷-۱ تحقیقات داخلی ……………………………………………. ۵
۲-۷-۱تحقیقات خارجی ……………………………………………… ۸
۳-۷-۱ جمع بندی نتایج تحقیقات ………………………………………. ۱۰
۸-۱ تعاریف مربوط به هویت………………………………………………. ۱۱
۹-۱ موانع و تنگناهای تحقیق …………………………………………….. ۱۴
فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری ………………………………………….. ۱۶
۱-۲ مقدمه ………………………………………………………………………. ۱۷
۲-۲ مباحث نظری …………………………………………………… ۱۷
۱-۲-۲ دورکیم ……………………………………………………………. ۱۷
۲-۲-۲ پارسونز ………………………………………………………………… ۱۸
۳-۲-۲ ماکس وبر …………………………………………………………..۲۰
۴-۲-۲ کنش متقابل نمادی………………………………………………. ۲۲
۵-۲-۲ کولی ………………………………………………………….. ۲۳
۶-۲-۲ مید ………………………………………………….. ۲۴
۷-۲-۲ گافمن……………………………………………… ۲۶
۸-۲-۲ نظریه هویت (بورک) ……………………………. ۲۷
عنوان صفحه
۳-۲ چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق …………………………….. ۳۰
۴-۲ پرسشهای تحقیق …………………………………………. ۳۱
۵-۲ فرضیات تحقیق ……………………………………………………. ۳۱
۶-۲ الگوی نظری و تحلیلی تحقیق……………………………………….. ۳۲
فصل سوم : روش تحقیق …………………………………………….. ۳۴
۱-۳ مقدمه ………………………………………………………………. ۳۵
۲-۳ نوع تحقیق………………………………………………………۳۵
۳-۳ تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق……………………….. ۳۵
۱-۳-۳ تعریف نظری متغیرهای تحقیق ………………………………………. ۳۵
۲-۳-۳ تعریف عملی متغیرهای تحقیق…………………………………… ۳۸
۴-۳ متغیرهای مستقل و وابسته ……………………………………….. ۴۲
۵-۳ شاخص سازی متغیر های تحقیق ……………………………….. ۴۳
۱-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای مستقل ……………………………… ۴۳
۲-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای وابسته …………………………………. ۴۵
۶-۳ قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ) ……………………………… ۴۶
۷-۳ اعتبار تحقیق ………………………………………………… ۴۷
۸-۳ جامعه آماری……………………………………………………… ۴۷
۹-۳ تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری…………………………….. ۴۸
۱-۹-۳ تعیین حجم نمونه ……………………………………………….۴۸
۲-۹-۳ شیوه نمونه گیری ……………………………………..۴۹
۱۰-۳ واحد تحلیل…………………………………….۵۰
۱۱-۳ تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات ……………. ۵۰
۱۲-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………. ۵۰
فصل چهارم : یافته ها و دستاوردهای تحقیق………………. ۵۱
۱-۴ مقدمه…………………………………… ۵۲
۲-۴ توصیف دستاوردهای تحقیق …………۵۲
۱-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس ……….۵۲
عنوان صفحه
۲-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی …….. ۵۳
۳-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی……..۵۳
۴-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر………. ۵۴
۵-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر………..۵۴
۶-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده……….. ۵۵
۷-۲-۴ بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان ………. ۵۷
۸-۲-۴ بررسی میزان تایید دیگران …………………………….. ۵۸
۹-۲-۴ بررسی میزان درونی کردن ارزشها …………………. ۵۹
۱۰-۲-۴ بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی ……………. ۶۰
۱۱-۲-۴ بررسی میزان پایگاه اقتصادی – اجتماعی دانش آموزان ……………….. ۶۱
۱۲-۲-۴ بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان ……………. ۶۲
۱۳-۲-۴ بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان …………………… ۶۳
۱۴-۲-۴ بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان ……………………… ۶۴
۱۵-۲-۴ بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان …………………. ۶۵
فصل پنجم : تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق……………………….. ۶۶
۱-۵ مقدمه……………………………….. ۶۷
۲-۵ آزمون فرضیات………………………. ۶۷
۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان ………… ۶۷
۱-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان ……….. ۶۸
۲-۱-۲-۵آزمون فرضیه ۲/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان……. ۶۸
۳-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان ….. ۶۹
۲-۲-۵آزمون فرضیه ۲ : بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی – اجتماعی» و« هویت اجتماعی»…. ۶۹
۱-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی» …. ۷۰
۲-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی» … ۷۰
۳-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی» …..۷۱
۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی» ……۷۱
۱-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۳ : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی» ….. ۷۱
عنوان صفحه
۲-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۳ : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی»….. ۷۲
۳-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی»………… ۷۲
۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی»……………. ۷۳
۱-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۴: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی» ……………… ۷۳
۲-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ……………….. ۷۴
۳-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ………………… ۷۴
۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی» …………۷۴
۱-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی» ………..۷۵
۲-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۵: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی» ……….۷۵
۳-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی» …………..۷۶
۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۶ : بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی»…… ۷۶
۱-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۶: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی»…… ۷۷
۲-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۶ :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی»..۷۷
۳-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۶ :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی»….. ۷۸
۳-۵ تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) ………. ۷۸
۱-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت دینی …………… ۷۸
۲-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی ………..۸۰
۳-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت ملی………………۸۲
۴-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی…………..۸۴
۴-۵ تحلیل مسیر……………………..۸۶
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها ……….۹۲
۱-۶ خلاصه تحقیق …………………۹۳
۲-۶ جمع بندی و نتیجه گیری ………. ۹۴
۳-۶ پیشنهادها………………….۹۹
فهرست منابع و ماخذ …………۱۰۲
پیوست
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول۱-۳ میزان آلفای کرانباخ ………. ۴۷
جدول ۲-۳ میزان دانش آموزان در حال تحصیل در مقطع متوسطه نیشابوربه تفکیک جنس ،
رشته و پایه تحصیلی…………………. ۴۸
جدول ۳-۳ توزیع حجم نمونه به تفکیک پایه تحصیلی و جنس…….۴۹
جدول ۴-۳ توزیع حجم نمونه به تفکیک جنس ، پایه و رشته تحصیلی…………..۵۰
جدول ۱-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب جنس ………………………….۵۲
جدول ۲-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی …………………۵۳
جدول ۳-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی……………….. ۵۳
جدول ۴-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات پدر………………….. ۵۴
جدول ۵-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات مادر……………………. ۵۵
جدول ۶-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب درآمد ماهیانه خانواده…………………۵۶
جدول ۷-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود……………..۵۷
جدول ۸-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب مورد تایید دیگران بودن………………..۵۸
جدول ۹-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزشها ……………… ۵۹
جدول۱۰-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزشهای گروهی……………. ۶۰
جدول۱۱-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی اجتماعی……۶۱
جدول۱۲-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت دینی………………………۶۲
جدول۱۳-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت خانوادگی………………. ۶۳
جدول ۱۴-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت ملی……………………. ۶۴
جدول۱۵-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میز ان هویت اجتماعی…………………۶۵
جدول ۱-۵ آزمون تفاوت میانگین هویت اجتماعی بر حسب جنس…………….. ۶۷
جدول ۲-۵ آزمون تفاوت میانگین هویت دینی بر حسب جنس ………… ۶۸
جدول ۳-۵ آزمون تفاوت میانگین هویت خانوادگی بر حسب جنس……. ۶۸
جدول ۴-۵ آزمون تفاوت میانگین هویت ملی بر حسب جنس…..۶۹
جدول ۵-۵ همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت اجتماعی….. ۶۹
جدول ۶-۵ همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت دینی……. ۷۰
عنوان صفحه
جدول ۷-۵ همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت خانوادگی….۷۰
جدول ۸-۵ همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت ملی…….۷۱
جدول ۹-۵ همبستگی رضایت فرد از خود با هویت اجتماعی……..۷۱
جدول ۱۰-۵ همبستگی رضایت فرد از خود با هویت دینی…..۷۲
جدول ۱۱-۵ همبستگی رضایت فرد از خود با هویت خانوادگی…..۷۲
جدول ۱۲-۵ همبستگی رضایت فرد از خود با هویت ملی….. ۷۳
جدول ۱۳-۵ همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت اجتماعی….۷۳
جدول ۱۴-۵ همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت دینی…….۷۳
جدول ۱۵-۵ همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت خانوادگی…… ۷۴
جدول ۱۶-۵ همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت ملی…. ۷۴
جدول ۱۷-۵ همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت اجتماعی……… ۷۵
جدول ۱۸-۵ همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت دینی …. ۷۵
جدول ۱۹-۵ همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت خانوادگی…… ۷۶
جدول ۲۰-۵ همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت ملی…………….. ۷۶
جدول ۲۱-۵ همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت اجتماعی………..۷۷
جدول ۲۲-۵ همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت دینی……………… ۷۷
جدول ۲۳-۵ همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت خانوادگی……………………..۷۸
جدول ۲۴-۵ همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت ملی……………………….. ۷۸
جدول ۲۵-۵ عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی هویت دینی.. ۷۹
جدول ۲۶-۵ عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت دینی در مرحله سوم……..۷۹
جدول ۲۷-۵ عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم………………. ۸۰
جدول ۲۸-۵ عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی
هویت خانوادگی ………………………………………….. ۸۱
جدول ۲۹-۵ عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت خانوادگی در مرحله سوم…. ۸۱
جدول ۳۰-۵ عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم………. ۸۲
جدول ۳۱-۵ عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی هویت ملی… ۸۳
عنوان صفحه
جدول ۳۲-۵ عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت ملی در مرحله جدول سوم….۸۳
جدول ۳۳-۵ عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم………………….. ۸۴
جدول ۳۴-۵ عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی
هویت اجتماعی……………………………………………………….. ۸۵
جدول ۳۵-۵ عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت اجنماعی در مرحله چهارم…….. ۸۵
جدول ۳۶-۵ عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله چهارم…………………………. ۸۶
جدول ۳۷-۵ محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت دینی……………….. ۸۸
جدول ۳۸-۵ محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت خانوادگی……………. ۸۹
جدول ۳۹-۵ محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت ملی……………….۹۰
جدول ۴۰-۵ محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت اجتماعی……… ۹۱
فهرست اشکال
شکل ۱-۲ مدل نظام کنترل فرایند هویت ………………… ۲۸
شکل ۲-۲ الگوی نظری و تحلیلی تحقیق ………………….. ۳۳
فهرست نمودارها
نمودار ۱-۲ رابطه چهار خرده نظام پارسونز (مدل سیبرنیتیک ) ………….۲۰
نمودار ۱-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود…………….. ۵۷
نمودار ۲-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب مورد تائید دیگران بودن……………….. ۵۸
نمودار ۳-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزشها……………….. ۵۹
نمودار ۴-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزشهای گووهی…………… ۶۰
نمودار ۵-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی – اجتماعی…………….. ۶۱
نمودار ۶-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت دینی……………………… ۶۲
نمودار ۷-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت خانوادگی…………………..۶۳
نمودار ۸-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت ملی…………………………… ۶۴
نمودار ۹-۴ توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت اجتماعی…………………… ۶۵
نمودار۱-۵ تحلیل مسیر هویت………………………………………………. ۸۷
دانلود فایل
:: موضوعات مرتبط:
مقالات ,
,
:: برچسبها:
شکل گیری هویت اجتماعی ,
هویت اجتماعی ,
هویت اجتماعی دانش آموزان ,
شکل گیری هویت ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0